Monday, June 11, 2007

helylle

fresh news: a gym in malmö offered a special deal for couples, without defining the term "couple". when someone asked about gay couples and the gym representative wouldn't accept that as a "couple", they reported the case to homoombudsmannen, call it a ombud for the rights of the homosexual. sweden, a country where everything's ought to be right and follow the rule, whatever the rule might be. so very unspanish. so very helylle. so very lagom....

btw. i am in this very instant listening to sahara hotnights and consuming mandel spekulatius from aldi - german gingerbreads - they didn't have any glühwein, but it feels a bit Christmassy anyway, reminding me of the of December in Innsbruck....

3 comments:

Anonymous said...

Haha, jag visste inte att det fanns en homoombudsman, men det är väl super! Inte det minsta lagom, om man ser på resten av världen. För att dra ett annat exempel: I hela EU, det vill säga även Spanien, får man inte längre ha olika priser på herr och dam-klippning och inte heller olika åldersgräns för män och kvinnor på krogen. Hurra för EU, nu kommer vi få bukt med könsdiskrimineringen i Europa! Jämför klippningspriser med gymregeln, ett gaypar kunde nog känna sig riktigt kränkta, men jag kan inte säga att jag någionsin har känt ett styng i brösten när jag betalat 100 kr mer än herrarna hos frisören. Visst, det ska vara rättvist, det tycker jag med, men problemen kanske ligger någon annanstans än i kvarlevande frisörpriser från den tiden då män hade kort hår och kvinnor långt. Så hur ser frisörpriserna ut i Sydney? Är det billigare om man är hetero;) Fruktansvärt åskoväder drar över Svealand i natt, läskigt.

Anonymous said...

Jag förstår inte vad det är du är kritisk till. Det är klart att ett homosexuellt par skall ha samma rättigheter som ett heterosexuellt. Om det är typsikt svenskt så är det väl någonting bra eller?

Tomasz Wysocki said...

Jag tycker det är självklart att homosexuella skall ha samma rättigheter som heterosexuella. Det jag kommenterade på var att det är typiskt svensk att följa lagen och se till att allting går rätt till, vad det än är - rent generellt! Säger lagen nåt, ärdet heligt. I Spanien t ex böjer man ofta på reglerna och kallar oss nordbor för squareheads....

oki?